wtorek, 7 października 2014

Wiersze o zwierzętach: Sokół

Szybkość, to nic, tylko ta szybkość,
Drapieżność, to nic, tylko ta drapieżność,
takie chwytanie dziobem, takie od ręki,
tak, jak to rekin szkarłatny ma szczęki.
Szybkość i drapieżność, przy dużej wysokości,
nim czmychnie ktoś, jak po rybach mogą ości,
zostać, gdzieś pozostawione,
przez innego już nie ruszone.
Szybkość i drapieżność, dziób przystosowany,
jednak nawet taki ptak, taki ptak,
może zostać podwładnym, gdy zostanie upolowany.
(październik 2014)

Na życzenie wśród wierszy o zwierzętach mamy sokoła. Zacznijmy może tak:

Sokół to sam w sobie silny ptak i drapieżca

Niestety oba wątki sokoła, które na tę chwilę udało mi się znaleźć w pamięci to "Dary anioła" książka, na której podstawie powstał film. Gdzie jest wątek o tym, jak to chłopiec przyjaźni się z sokołem i... mało ładnie się historia kończy. Film "Dary anioła", jak to każdy inny może się różnić od książki; więc by mieć precyzyjność, że nie wymyślił sokoła reżyser, a autor książki trzeba do niej zajrzeć pierwotnie. Książka "Dary anioła" może się okazać nie tylko zwykłym tym, co mówi podtytuł Miasto Kości, ale też czymś więcej niż samo miasto. "Dary aniołą" to po prostu kolejne dzieło, które warto zobaczyć i sprawdzić odczucia na własnej skórze, czy to z książką; czy też z filmem. "Dary anioła: Miasto kości" książka w sam raz przyda się na pewno na jesienne wieczory, jeśli jeszcze nie czytałaś.
Z kolejną opowieścią trochę jest już inaczej. Dekameron książka to seria historii zamkniętych, jak w bombonierce czekoladki. Każda opowieść inna na swój sposób, a wśród nich nowela z sokołem. Z jednej strony nowela sokół to ciekawe i piękne połączenie. Z drugiej strony ta nowela jest smutna i wesoła. Jeśli znajdziesz opis to nowela sokół ukażą Ci streszczenie, które czytając cały utwór mogłoby mieć zupełnie inny odbiór. Odwrotny. Tragikomedia, bo w tej opowieści z książki, którą jest Dekameron trudno to inaczej nazwać. Szczęście w nieszczęściu, które ukazuje Decameron Giovanni Boccaccio. Sokół jednym słowem rozwiązaniem, a z drugiej... smutna historia.
Pozytywny obraz sokoła, jest w piosence do "Ogniem i mieczem" - "Mój sokole, mój przejrzysty, pytaj o mnie nurtów bystrych", którą jest "Dumka na dwa serca" w wykonaniu:

  • Edyty Górniak
  • Mietka Szcześniaka

Jeśli ktoś zna jeszcze, jakiś motyw sokoła z pozytywnym zakończeniem to piszcie.

Ten post znalazłeś m.in. po słowie:
  • nowela z sokolem
  • sokół novela
  • Decameron Boccaccio
  • film Dekameron

2 komentarze:

  1. Dobry opisz w formie wiersza Sokoła :D
    NN na http://katyperrypolska.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałem wcześniej wiersz o kocie. Sympatyczny wiersz ci wyszedł. :) Kotki są sympatyczne jak w tym wierszu chociaż czasem nieznośne, ale "dobrze wychowane" są naprawdę kochane.
    A co do wiersza o sokole mimo że krótszy to według mnie jest jeszcze lepszy. Super opis sokoła no i te cechy sokoła umieściłaś co super się komponuje. :) Mam wrażenie, że czytałem kiedyś książkę gdzie był motyw sokoła, ale no nie pamiętam niestety tytułu. :/ Słyszałem coś o Darach Anioła, ale niestety nie czytałem książki tak jak wielu. :)
    Czekam też na wiersz o wężu i zapraszam do mnie. :)
    http://zyciejestmuzykaaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń